Welkom op snel-vermageren.be

Snel vermageren, wie wilt dat niet, zo kan men ongeremd blijven eten en dan in een korte termijn weer een goede gewicht en figuur terugkrijgen.
Helaas is de waarheid dat het niet zo gemakkelijk gaat.
Hieronder een verslag uit Amerika waar toch wel de meeste expertise zit in het (snel) vermageren.

U hebt het vast wel vakere gehoord: diëten werken niet voor een permanent gewichtsverlies. Maar hoe zit voor die momenten waarop je echt snel nodig wat gewicht moet verliezen? Het is moeilijk om de dieeten links te laten liggen die snelle resultaten beloven zoals de crash diëten, limonade dieet, koolsoepdieet, of 21 kilo verliezen in 21 dagen als je missie is om jezelf in in een nieuwe outfit te knijpen om op tijd voor een reünie of bruiloft, of omdat je uiteindelijk gewoon besluit dat je wilt afvallen.

Dus wat is er mis met het snel afvallen van 20 ponden (1 pond = 450 gram, 20 ponden is dus 9 kilo), zodat u uw vrienden en familie kan verbazen met een nieuwe slanke vorm?

De waarheid is dat er niets mis is met het snel verliezen van gewicht – zolang je het op de juiste manier doet, zegt Michael Dansinger, MD (Medicinae Doctor oftewel een dokter). Hij is de arts voor de NBC’s The Biggest Loser show, die een snelle en dramatische gewichtsverlies laat zien.


“In theorie zou men liefst 20 ponden kunnen afvallen in een week na een zeer ambitieus dieet en bewegingsplan, met het besteden van meer dan zeven uur per week aan streng oefeningen, en onder behandeling van een arts zoals wij dat doen in het televisieprogramma”, zegt hij.

Maar zelfs als je niet een gewichtsverlies “boot camp” tot je beschikking hebt kun je veilig drie pond of meer per week verliezen thuis met gezonde voeding en veel bewegen, zegt gewichtsverlies counselor Katherine Tallmadge, RD (registered dietitian oftewel een geregistreerde dietist bij de American Dietetic Association (ADA))

In feite kan het hebben van een doel als een bruiloft of reünie een grote motivator zijn, zolang je een plan voor het gewichtsverlies kunt aanhouden ook na het speciale evenement.

Maar je moet vooruit plannen en genoeg tijd nemen om wijzigingen aan te brengen in uw gewicht en figuur.

‘Wacht niet tot een week voor de reünie om 10 pond te verliezen “adviseert Tara Gidus, MS, RD, team diëtist voor de Orlando Magic.

Afvallen is een eenvoudige wiskundige formule: Je moet meer calorieën verbranden dan dat je eet. Experts raden over het algemeen aan van het creëren van een tekort van 500 calorieën per dag door een combinatie van het minder eten en dus minder calorieën tot je nemen en het verhogen van fysieke activiteiten. In een week, moet dit een rendement hebben van een verlies van ongeveer 1-2 kilo vet.

Als u sneller wilt afvallen, moet je minder eten en meer bewegen. Uiterste grens: 1.200 calorieën en een uur bewegen per dag (maar zeker niet onder dit calorie-niveau dip voor de veiligheid). Op deze manier, kunt u 3-5 pond voor de eerste week verliezen of meer als je meer dan 250 kilo weegt.

“Afvallers die het plan volgen kunnen twee pond via dieet en een pond via oefeningen per week kwijtraken, en zelfs meer als ze meer te verliezen hebben, want hoe meer vet je hebt, hoe sneller het weggaat” zegt Dansinger.

Je kan nog meer verliezen als je minder zout en zetmeel gebruikt.

“Als je natrium en zetmeel vermindert, vermindert je het vasthouden van vocht, wat kan leiden tot maximaal 5 kilo vochtverlies”, zegt Dansinger.

Als het gaat om gewicht verliezen, telt calorieën het meest, zegt Dansinger. Hij beveelt te korten tot een dagelijkse niveau van 7 calorieën per pond van uw huidige lichaamsgewicht (iemand van 200-pond, zou dat uitkomen tot 1.400 calorieën), maar niet minder dan 1200 calorieën / dag (het laagste niveau veilig is voor ‘thuis gebruik’).

Dansinger pleit voor een dieet dat arm is aan zetmeel, toegevoegde suikers, dierlijk vet van vlees en zuivel. Voor een snelle gewichtsverlies, moeten afvallers voornamelijk fruit, groenten, eiwit, soja producten, gevogelte borsten zonder vel, vis, schaaldieren, magere zuivel, en mager vlees eten.

Hij merkt op dat er andere manieren zijn om de calorieën te beheersen, zoals het minimaliseren van alle vet, maar meent dat dat een grotere uitdaging is dan zijn voorgesteld plan van het gewichtsverlies.

Andere experts bevelen andere tactieken zoals het drinken van veel water, het eten van veel eiwitten, en het houden van een voedsel dagboek.

Eet voldoende eiwitten en verdeel je maaltijden gelijkmatig om spierverlies te minimaliseren en vet verlies te maximaliseren“, zegt Tallmadge, auteur van “Diet Simple”, die ook adviseert om koolhydraten te mijden en meer groente te eten.


Diëtist Dawn Jackson Blatner, RD, auteur van The Flexitarian Diet, adviseert:
Eet veel calorie-arme groente om u een vol gevoel te geven.
Veel water drinken, zodat je niet honger verwart met dorst.
Slechte voedsel niet in huis hebben.
Blijf druk bezig om te voorkomen dat je gaat eten uit verveling.
Eet alleen van een bord, zittend aan een tafel.
Altijd drie maaltijden eten en een snack per dag – geen maaltijden overslaan
.

vervolgt